POESI
F.
P. Jac: Misfat
(1980)
En
meget vigtig bog, fordi poesien bevæger sig ud til et punkt, hvor
der ingen vej er tilbage, og ind til et punkt, for læseren, hvor der
ingen vej er udenom, og hvor fremtiden, for litteraturen, har taget
en anden retning end før denne blæst gennem sproget. Bogen er
skelsættende, fordi den er et opgør, og al anden poesi nødvendigvis
må ses i forhold til den. Den ligner ikke noget andet, vi skal – i
dansk sammenhæng – tilbage til Johannes Ewalds triumferende
projekt og følende nyhed for at finde en poesi med samme grad af
selvopgør og flammetale. Mit bud er, at Misfat
er en klassiker, ikke bare repræsenterende 1980’erne, men
naturligvis også det. Trivia:
The Kinks’ lp Misfits
udkom 1978; herpå nummeret ”Misfits”. Jacs ”elektriske
trilogi” består af: Munden
brænder på huden
(1978); Jeg
er fandme til
(1979) og Misfat.
Kort:
Der går en lige linje fra Ewald til Jac. Der er liv og død i hver
eneste linje.
TAO
Aage
Marcus: Den
blaa Drage
(1941)
En
bog, der kan ændre et menneskes liv. Smukt, smukt skrevet, men først
og fremmest vidende, med et overskud af generøsitet i gaveregnen. Om
tao og zen og kinesisk billedkunst. Om kunsten at leve sit
menneskeliv. Om Vejen. Om Yin og Yang. Om bjerge og bambus. Trivia:
Genudgivet flere gange, som Uglebog med moderniseret titel (1961 og
frem), og igen i nysat udgave (1995). Klaus Høeck og Asger Schnack:
Jævndøgn
(1985) er tilegnet Aage Marcus, dens omslag er snuppet fra Den
blå drage
(Su Tung P’o: Bambus i måneskin), og bogen indeholder mange
henvisninger til Aage Marcus’ bog, bl.a. dette digt: ”Gamle
venskaber spejler sig i en bog. / Gamle venskaber / spejler sig i /
’Den blå drage’ af / Aage Marcus. / Gamle venskaber spejler sig
/ i denne bog. / Gamle venskaber / spejler sig i ’Jævndøgn’.”
Kort:
Der går en lige linje fra Aage Marcus til NU. Der er liv og død i
hver eneste linje.
DADA
Vicente
Huidobro: 3
umådelige noveller
(1998)
Dada
er Hans Arp, og Hans Arp er dada, og Vicente Huidobro skrev denne
bog(s første tre noveller) sammen med Hans Arp. Dada har gjort, at
intet mere kan gøres uden hensyn til dada. Hvad dada brød med, er
brudt ned, og hvad Vicente Huidobro byggede op af creacionisme, som
ikke er dada, og hvad surrealismen byggede op, og hvad en rivende
flod efterlod, er alt sammen bygningsværker (eller skygger i sand),
der spejler dada. Dada er død. Dada lever. Trivia:
Bogen udkom i Chile i 1935 og blev oversat til fransk i 1946. Den
blev oversat af Helge Krarup fra spansk i 1994 og udkom på dansk i
1998. Af Vicente Huidobro findes i øvrigt på dansk – i Helge
Krarups oversættelse – Arktiske
digte
(2001); Firkantet
horisont & Eiffeltårn –
som også indeholder ”Manifest måske” – (2002) og hovedværket
Altazor
(2008).
Kort:
Der går en lige linje fra Arp til Huidobro til alle menneskers drøm
om tilblivelse.
BEAT
Patti
Smith: Just
Kids
(2010)
Patti
Smith er tydelig overalt som beatgenerationens arvtager. Hun er en
stemme, et vidne og nærmest en slags samvittighed. Hun er digter,
fotograf, sangskriver, sanger, aktør, agent. Visuel. Visionær.
Modig. Ren af hjertet. Fremragende digtoplæser. Rimbaud-fan.
Rejsende. Hendes biografi om sit eget og Robert Mapplethorpes
(kærligheds)liv og begyndende kunstnerliv er eksemplarisk: sært
nærværende, ydmyg, smertefuld, fordi indsigtsfuld, men også
glædesfyldt, fordi trodsig – og trofast. Trivia:
Der er hele dette sangunivers ved siden af bøgerne, en litteratur,
som også Bob Dylans, som udgangspunkt og forbillede, dvs. pladerne
og en litteratur live. Man kan vende det om og sige, musikken og
litteraturen mødes i et krydspunkt, der altid har været der, men
som flyttes i tiden og for den enkelte kunstner. Patti Smith står
stærkt.
Kort:
Der går en lige linje fra livet til bogen. I hver eneste linje er
der liv og død - og punk.
KUNST
Wassily
Kandinsky: Über
das Geistige in der Kunst
(1911)
Et
helt århundredes kunst blev foregrebet med denne bog. Wassily
Kandinsky var ikke bare maler, men også digter og teoretiker. Han
grundlagde, hvad der er blevet kaldt den abstrakte kunst. Fra ham
stammer udtrykket den indre nødvendigheds princip som drivkraft for
det kunstneriske arbejde. Han taler om tingenes – farvernes,
formernes, ordenes – indre klang. Heraf titlen på hans
digtsamling: Klänge
(1912). Trivia:
Über
das Geistige in der Kunst findes
på dansk med titlen Om
det åndelige i kunsten
(1988). Desuden foreligger: Formens
problem (1946,
1965), dansk udgave af ”Über die Formfrage” (1912), og
Tilbageblik
(1964), dansk udgave af ”Rückblicke” (1913). Kandinskys digte er
udkommet på dansk i Klange
(1989); STOR-LILLE.
Digte efter Klange
(1993) og – samlet – i Klange
og andre digte
(2005). På engelsk foreligger – i ét bind – Complete
Writings on Art,
paperback edition 1994.
Kort:
Der går en lige linje fra Kandinsky til alt, hvad der er værd at
tænke nærmere over.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar