mandag den 24. juni 2013

fem (billedbøger) fra Misfeldt


Mai Misfeldt er oldermand for Litteraturkritikernes lav. Hun er cand. mag. i dansk og kunsthistorie. Misfeldt arbejder freelance som kritiker og har bidraget til en række bøger. Hun kan finde på at skrive for  blogkollektivet Promenaden (www.prmndn.dk)
På en eller anden måde havde det her projekt med at anbefale 5 bøger, i mit hoved ændret formulering til at skulle anbefale de 5 for mig væsentligste bøger, hvorfor det blev til et projekt jeg igen og igen udsatte. Samtidig har jeg fulgt strømmen af gode anbefalinger fra de andre skribenter og gang på gang tænkt, åh ja, den skulle da også på min liste. Men det er der jo ingen grund til. Lad mig i stedet pege lidt andre steder hen. På et par billedbøger, eller rettere bøger, hvor billeder er en ligeværdig del.


Pia Arke: Scoresbysundhistorier. Med otte kartografiske afsnit af Stefan Jonsson. Borgen 2003

Pia Arke var en grønlandsk/dansk billedkunstner, som døde alt for tidligt, kun 48 år gammel, i 2007. Bogen Scoresbysundhistorier, er på én gang en personlig historie, der handler om at gentilegne sig et sted og en historie, som man også er en del af, samt en mangestemmig beretning om et lille østgrønlandsk samfund, samlet via indbyggernes erindringer ud fra forskellige billeder.
Scoresbysund blev grundlagt i 1924 med det ene formål, at Danmark kunne vinde over Norge i kampen om Østgrønland. 1925 sejlede man ti fangerfamilier til stedet fra Ammassalik 1000 km sydfra. Blandt de 100 nye beboere, var Pia Arkes bedsteforældre Katinka og Niels Arke. Pia Arkes små historier veksler med kapitler af den svenske kartograf og kulturkritiker Stefan Jonsson, som læser skiftende tiders kort over området. En kunstbog, en litterær genlæsning af Grønlands kolonihistorie, et kartografisk opslagsværk, og en personlig erindringsfortælling. En smuk bog, som også minder om, hvor højt Borgens forlag, ikke mindst dengang Jarl Borgen stod bag roret, engang satte billedkunsten.




Naja Marie Aidt: Balladen om Bianca. Fotos og tilrettelæggelse: Kim Lykke. Gyldendal 2002

En stor flaprende saga af en bog, fyldt af alle mulige slags billeder, private og fra medierne. Billeder som på en måde udgør en stor fælles fond af fortællinger. Og som i forening med Naja Marie Aidts digte, der bl.a. handler om Nørrebro og slagteren José og Bianca, Kristin fra Finmarken, og Otto, der vist kommer fra Grønland, og mange andre, danner en helt nye eller rettere, mange nye fortællinger. ”JOSÉ HAR SLÅET DØREN OP/ DER ER TILBUD PÅ KALVEHJERTER/ SELV HAR HAN SOVET GODT I NAT/ PIGEN PÅ LØBEHJUL STJÆLER EN PÆRE/ AVISBUDDET SMIDER AVISERNE UD/ NU BLIVER DET SOMMER”
Jeg elsker den bog, den måde den stritter på, den måde den leger med typografien på, og den frie og legende erotiske måde Aidt skriver på. Senere lod hun i øvrigt Bianca flytte ind i billedbogen ”Huset”. Det kan jeg også godt lide. At personer flytter ind i nye bøger.




Kirsten Justesen: Kors drag, Brøndum 1999

Kirsten Justesen er en sej billedkunstner. Som altid har fulgt sine egne veje, hvad enten hun lavede gipsafstøbninger af sin gravide mave, kroppen er altid lige ved hånden, som hun siger, eller lange stadigt fortløbende performances om begrebet Smeltetid. Bogen Kors drag, er en samling af 200 fotografiske notater og 100 linjer ord, på dansk, engelsk, svensk og islandsk. Der sker noget mellem ord og billede, og mellem sprogene. ”Rastløs. Troløs. Skrøbelig”, står der på venstre side, mens billederne på højre viser en ridse i en mur, eller er det noget mos, der er skåret i, og nedenunder en børste på et fad. Meningen er ikke klar, betydningerne kan man selv mærke efter. Måske på islandsk: ”Órór. Ótrúr. Óvandaður.”? Eller ”Hold poesien levende og gå efter lyden”, der møder et par grønlænderpigeknæ, hvis lukkede v- form kontrasteres af et par svanevingers åbne.




Peter Seeberg og Katrine Ussing: Vestlig profil af den jyske halvø, Gyldendal, 2000.

Da Peter Seeberg døde den 8. januar 1999 var han og hans kone Katrine Ussing, i gang med et projekt med titlen ”Vestlig profil af den jyske halvø”. Sammen havde de kørt langs den jyske vestkyst, helt nede fra grænsen til Tyskland ved Siltofte og til Skagen. Peter Seeberg skrev, Katrine Ussing fotograferede. Hvor billederne var færdige, sad der endnu papir i skrivemaskinen. Jeg blev betroet opgaven at skrive manuskriptet, hvor der stadig mangler omkring 10 sider, rent. Det var en meget smuk oplevelse, sådan at gå lige i en forfatters skriftspor. Her er han 8 år, på besøg på Fanø, hvor han har fået penge til sodavand, ”Funkisko hed een, vi kendte navnet funkis fra Vojens, hvor der netop var blevet bygget et cement funkis-hus i to etager, i nederste var der fotografisk atelier, og fotografen var Jehovasvidneproselyt. (…) Og jeg havde pengene. Den kostede 16 øre, den jeg havde valgt, Funkisko. Med min fars tilladelse købte jeg så et eksemplar, den første og eneste Funkisko i mit liv. Smagen var ejendommelig, mener jeg, jeg konstaterede. Chabeso har jeg drukket mange af efter turen til Fanø, den smagte, hvad vi i dag ville kalde syntetisk, men jeg syntes helt godt om den smag.” Seebergs lavmælte erindringsglimt efterfølges af Ussings sorthvide mennesketomme landskaber, ofte i gråvejr.




Red. Morten Søndergaard: Af Sted. Gyldendal og Kurs 2009.

En bog om fem indgange til verden: Havet, højen, søen, torvet, træet. Skabt i forbindelse med udstillinger på de 5 kunstmuseer i Region Sjælland. Af Sted er en bog man kommer af sted i, eller rettere vidt omkring i. En bladrebog fyldt af sære pseudoencyklopædiske og poetiske opslag, tegninger og kunstværker. Og i et udstyr, den lader billeder og grafik komme til deres ret. Blendstrup skriver torvenyt: ”Dette er et varsel: Der vil være mange på torvet i morgen”. Vibe Bredahl tegner en kvinde i en kæmpekjole og kalder den gravhøj, lidt senere falder man over Ewalds Høyen, eller hvad med Venushøjen, formidlet af Eske K. Mathiesen? Anne Marie Plougs grafiske træer kan foldes ud. Og Flådens bestyrer opfordrer til et søbad: ”(…) Kommer du til en sø, så bryd vandspejlet med din krop (ja, bad!), lad den omslutte din krop, køle din krop, lad fugten og dens dybde fascinere dig, opsluge dig. Giv dig hen til dens ensomhed. Eller mærk hvordan skyernes gentagelse på en vindstille dag bliver hængende. Genkendelse.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar