Det her er ikke tænkt som en top 5,
det er ikke nødvendigvis yndlingsbøger. Det er fem nedslag i
støvede kroge, hvor et eller andet har glimtet.
Bernadino del Sahagún: Historia
General / Det florentinske codex,
fra ca. 1590. 12. bog findes på
dansk under titlen Mexicos fald,
oversat fra aztekisk af Arild Hvidtfeldt.
Sahagún er ikke
forfatteren til manuskriptet, men han har over flere årtier
nedskrevet beretninger fra aztekere, om deres historie, religion osv,
på aztekisk og med deres egne ord. 12. bog handler om erobringen,
det store nederlag. Fortællingen bevæger sig mellem hakken og
hvirvlen, alt, der er vigtigt, skal gentages og nuanceres og
forandres mange gange, før det får lov at være endelig udsagt.
Måske fordi det er forskellige ældreråd og ikke en enkelt
forfatter, der skriver - flere grupper, der kommenterer og præciserer
hinandens formuleringer over mange år. Eller måske fordi aztekerne
havde nogle særlige fortælletraditioner. Jeg aner ikke noget om
det, men bliver umiddelbart interesseret i formen.
"Og
på samme tid begynder de (spanierne) at spørge ud om Montecuçoma,
om hvordan han er, måske en yngling? måske en voksen mand? eller
måske en olding? måske i moden alder? måske gammel? måske en
gammel mand? måske hvidhåret? Og man svarede guderne, spanierne:
"Han er en fuldvoksen mand, ikke tyk, men slank, meget slank,
tynd, mager." Og da Montecuçoma
hørte, at der blev spurgt meget ud om ham, at der blev gravet meget
(efter oplysninger) om ham, at guderne stærkt ønskede at se ham for
deres ansigt, var det ligesom hans hjerte døde af angst, han blev
dødsens angst, han ville flygte, han ønskede at flygte, han ønskede
at flygte bort, han ville flygte bort, han ville skjule sig, han
ønskede at skjule sig, han ville skjule sig for dem, han ønskede at
gemme sig for guderne. Og han tænkte over, han tænkte på, han
forestillede sig, han havde forestillinger om, han overvejede, han
gjorde sig overvejelser om, han drøftede med sig selv, han drøftede
frem og tilbage med sig selv, han spurgte sig selv, han spurgte i sit
indre: Skal jeg begive mig ind i en hule et sted?"
Pseudo-Hippokrates:
Epidemi-bøgerne.
Syv bøger, der
beskriver sygdomme, de ældste dele af det er fra 5. årh. f.Kr. Det
væsentligste ved dem er de mange konkrete eksempler; det er
sygejournaler, casestudies. De læger, der har skrevet teksterne, er
omhyggelige med at undersøge og notere alle forandringer, der sker
med patienterne - samtidig er deres magtesløshed total. Næsten alle
patienterne dør og lægerne undersøger alt, fordi de ikke aner,
hvad de skal stille op. I bøgerne ser man mennesket fuldstændig i
naturens vold og kampen for at hæve sig op over den udsathed. Det er
fortvivlende og det er helt tørt skrevet.
"The woman at
the house of Tisamenus was taken to her bed feeling very ill with
symptoms suggesting an attack of ileus. Much vomiting; she could keep
neither food nor drink down. Pain in the hypochondrium; also pain
lower down in the belly proper. Constant colic. No thirst. Became
warm, but her extremities remained cold throughout; nausea; insomnia.
Urine small in quantity and thin. Stools raw, thin and small. It was
impossible to do anything to help her; she died."
Maximianus: Elegier
Maximians seks
elegier er fra 6. eller 7. årh. e.Kr., men de lægger sig i
forlængelse af de romerske elegikere i 1. årh., måske især den
knudrede digter Properts. Elegiformen har først været brugt til
gravskrifter og sørgedigte og når formen senere bliver brugt til
digte om kærlighed, bærer den stadig sorgen med sig. Det handler
først og fremmest om det mistede eller om længslen efter det
uopnåelige. Der bliver ved med at være tæt forbindelse mellem
gravskrift og kærlighedsdigtning i den romerske litteratur. Maximian
beskriver sin seksualitet fra barndom til alderdom, som ét stort
tab, fra tab af uskyld til tab af potens. Der er meget fokus på sex
i hans digte, uden at akten nogensinde bliver lykkeligt gennemført.
Tredje elegi beskriver hans tidlige ungdoms forelskelse; en
kærlighed, der bliver forplumret af, at hans gustne lærer køber
pigen til ham fra hendes forældre og formaner ham til seksuel
brutalitet ("ung kærlighed næres ved at kradse og bide").
Generelt beskrives den seksuelle drift som plagsom og pinefuld, selv
hans længe ønskede impotens er ikke i stand til at fjerne det evige
begær. Men i femte elegi får Maximian et modsvar af en græsk
danserinde, der begynder at græde og sørge ved synet af hans slappe
lem. Han håner hende for det, og så svarer hun med en lang poetisk
lovprisning af det erotiske som styrende princip i universet. Det
står i stærk kontrast til den gamle mands klynken og bliver bogens
egentlige højdepunkt. Derved kommer bogen også til at udfordre
tidens kristne moral, selvom Maximian er nødt til at lade
lovprisningen af det seksuelle være en replik fra en karakter, der
på forhånd er defineret som amoralsk. Hun får om ikke andet det
sidste ord i sagen.
Leonora Christina
Ulfeldt: Jammers Minde
Leonora Christina
undersøger sin egen udvikling i løbet af over tyve års fængsling.
Hendes bog bliver et studie i resultaterne af hendes fald fra magten,
ydmygelse og isolation. Men hun studerer også sine medfanger,
fangevogtere og tidens sleske adel, og laver videnskabelige
undersøgelser af sine lus og indholdet af sin natpotte. Det
undersøgende blik og selvopretholdelsen virker forbundne. Hun kalder
den stærke tro for sin redning, men den stærke nysgerrighed må
også spille ind.
"Saa
lod jeg hender derefter snakke for mig og fortælle sit Liv og
Levnet, hvad som stønnem passerer hos Bonden. Hun havde og tjent en
Præst, førend hun blev gift, havde værret trende Gange gift med
Husmænd og siden efter sidste Enkesæde tjent Holger Vinds Frue for
Vaakone,
saa hender fattedes intet for Snak. Hun havde haft et Barn med
henders første Mand, som ikke blev gammelt, og skulde jeg vel kunne
have fattet en Mistanke til hender af henders egen Ord, at hun maaske
havde hjulpen til at forkorte det Barns Dage; thi det kom saa paa
Tale engang om Enker, som gifter sig igen; da sagde hun iblandt
andet: "Den, der vil gifte sig anden Gang, maa ikke
have Børn, thi saa forliges aldrig Manden med Kvinden". Jeg
havde meget derimod at sige og deriblandt det, at jeg spurte, hvad en
Kvinde skulde gøre dertil, som havde et Barn med sin første Mand.
Hun svarte med en Hast: "Lægge Puden paa Hovedet". Det
kunde jeg ikke kende for godt, men for stor Synd, lagde det
vidtløftig ud. "Hvad Synd" (sagde hun), "om Barnet
altid var sygt, og Manden blev krantevorn derfor?" Jeg svarte
dertil, som det sig burde, og hun blev ikke vel tilfreds. Den Tale
lagde ingen god Grundvold hos mig om henders udlovede Troskab."
Jacobus de
Voragine: Legenda Aurea
Helgenbiografier
fra middelalderen. Her får den kristne sadomasochisme frit løb i
beskrivelserne af matyrernes ekstase. Samtidig er det fyldt med spor
af gamle folkeeventyr, hedenske myter osv. Alt i alt er det som at
læse en blanding af Marquis de Sade og Bdr. Grimm. En virkelig
pervers fornøjelse. Her føres Sankt Andreas til sit martyrium:
"Da Andreas så
korset i det fjerne, hilste han det således: Vær hilset, kors, som
er helliget Kristus og er smykket af hans legemsdele som med perler.
Før Frelseren besteg dig, rummede du en jordisk skræk. Men efter du
har modtaget den himmelske kærlighed, bæres du villigt. Derfor
kommer jeg tryg og glad til dig, for at du frydefuldt kan bære mig,
en discipel af ham, som hang på dig: For jeg har altid elsket dig og
begæret dit favntag. O skønne kors, som har fået glans og skønhed
fra Herrens legeme. Længe begæret, heftigt elsket, søgt uden
ophør, endelig står du rede til min længselsfulde sjæl. Tag mig
bort fra menneskene og skænk mig til min herre, så at jeg gennem
dig kan overleveres til ham, som gennem dig blev min frelser."
Ingen kommentarer:
Send en kommentar