torsdag den 3. januar 2013

Fem fra Asp

Lene Asp arbejder som freelance-redaktør, oversætter, kurator og radiojournalist. Hun har oversat Gertrude Stein til dansk og har siden 1999 udgivet poesi i diverse tidsskrifter. Hun debuterede i 2006 på Arena/Space Poetry under pseudonymet Lili W. Hur med bogen I Multiverset Er Demokratiet Enevælde (tekster skrevet sammen med Anders Bojen og Kristoffer Ørum), for hvilken hun modtog den smalle litteraturpris Bukdahls Bet i 2007.


Franz Kafka: Slottet

For mig udgår der en helt særlig stemning fra Kafkas forfatterskab, en dyb trodsig resignation, et eller andet monstrøst, kærligt, gråt, der insisterer på omsorg. At give og at modtage. Fordi omsorg er det allerskrøbeligste. Og det har fremdrift. Giver det mon mening? Jeg holder på: Han er den forfatter, der gav mig romanen som genre, en vidunderlig gave at få. Og den første bog jeg læste af ham var Slottet. Jeg vil ikke ønske mig den gave af nogen anden. Jeg er heldig, at det blev sådan.




Johann Wolfgang von Goethe: Faust 

Alluring? Mærkeligt ord der dukker op når jeg vil anbefale Goethes Faust. Men det er netop et værk der er dragende, magisk, tillokkende, monstrøst, menneskeligt, guddommeligt, stor versekunst, stort på alle måder. For stort!



Fjodor M. Dostojevskij: Kældermennesket
Livet som grotesk. Hvor stammer den affinitet jeg føler med en forfatter som Dostojevskij fra? Det er en gåde for mig, men jeg forstår den menneskelige desperation, denne her dæmpede voldsomme poetiske anke; værre endnu, jeg er betaget af den. Den er skræmmende.



Gertrude Stein: Tender Buttons
Opskriften på Steins værk, for det er latterligt at anbefale én bog, det jeg anbefaler her er en sensibilitet, nå men, opskriften på dette værk er en insisteren på sprog, som det det er, som det det ikke er, som det det siger, som det det lyder som, som det ser ud som, som det ses, som det forstås og som det aldrig nogensinde bliver som. Med andre ord: ren luksus.



Søren Aabye Kierkegaard: Enten-Eller
Kierkegaard er i mine øjne den største danske forfatter vi har. Og han er en af de forfattere jeg har indledt et livslangt forhold til. Der skal virkelig noget til før end man orker noget så forpligtende, nogle af de ingredienser jeg har hæftet mig ved, som åbenbart har lokket mig så vidt, er en fuldstændig uovertruffen: intelligens, humor, ekvilibrisme og en skriftens ekstase, som river mig med. Og kan man overhovedet sige jeg rives med, næ!, jeg løber alt hvad remmer og tøj kan holde for at holde trit.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar